Afvallen na eetbuien: is het mogelijk?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, er is geen eenduidig antwoord op die vraag. Niemand kan voorspellen of je zal afvallen nadat je je eetbuien hebt overwonnen. Het zou natuurlijk fantastisch zijn, maar helaas is het niet zo simpel. Of je gaat afvallen, hangt van verschillende factoren af zoals je dieetverleden, je huidige voedingsinname, je setpoint (het gewicht waar jouw lichaam zich goed bij voelt), de groottes en frequenties van jouw eetbuien, je stofwisseling, je beweegpatroon, je leeftijd en dan zijn er ook nog omgevingsfactoren.

Het kan echt twee kanten op. Als je vaak last hebt van eetbuien en je eet dan grote hoeveelheden, dan is het een logische gedachte dat je waarschijnlijk afvalt op het moment dat je geen eetbuien meer hebt. Aan de andere kant is het de vraag hoe jouw eetbuien ontstaan. Als je bijvoorbeeld veel last hebt van fysieke eetbuien, dan ontstaan de eetbuien als reactie op een fysiek tekort of gemis. Je eet dan waarschijnlijk structureel te weinig. Wanneer je hieraan gaat werken en dus meer gaat eten, maar hebt minder eetbuien, gebeurt er misschien wel niks met je gewicht omdat het elkaar compenseert.

Worden jouw eetbuien veroorzaakt door bijvoorbeeld emoties, en ga je werken aan een gezonde emotieregulatie, dan val je mogelijk wel af. Maar dan nog is je gewicht van veel meer factoren afhankelijk en dus kun je er eigenlijk geen voorspelling voor maken.

Focus op afvallen houdt eetbuien juist in stand

Ik zie heel vaak dat vrouwen van hun eetbuien af willen omdat ze ontevreden zijn met hun lichaam of gewicht en daarom willen afvallen. Maar door de eetbuien lukt dat natuurlijk niet. Ik vind het daarom ook belangrijk dat je begrijpt dat die de focus op afvallen eetbuien juist in stand houdt. Zolang je bezig blijft met afvallen, blijven jouw eetbuien bestaan en val je niet af. Dat klinkt misschien een beetje gek, dus ik zal het je uitleggen. Het figuur hieronder laat de vicieuze cirkel het al zien.

Als je wilt afvallen, zal je anders (strenger) met je voeding om gaan. Je gaat dan waarschijnlijk vooral gezond of calorie-arm eten. Je bent strenger in wat je wel en niet mag eten. Hierdoor ontstaat er na verloop van tijd een verlangen naar de producten die je juist niet ‘mag’ eten van jezelf.

Je lichaam ervaart daardoor een tekort of een gemis en daarom zal de drang om te eten steeds verder opbouwen tot je deze niet langer kunt negeren. Vroeg of laat zal je de controle verliezen en toegeven aan dat verlangen om te eten. Dit slaat dan door in overeten of een eetbui, gevolgd door nare gevoelens zoals schuldgevoel en schaamte. Daarna ben je meestal boos of teleurgesteld in jezelf en vind je jezelf een zwakkeling of iets dergelijks. Afhankelijk van de groottes en frequenties van je eetbuien, kun je aankomen in gewicht. Maar ook als dat niet gebeurt, voel je je na een eetbui niet lekker in je lichaam. Je hebt het gevoel dat je gefaald hebt en je voelt wederom het verlangen om slanker te zijn. En daarom zal je opnieuw de focus leggen op afvallen en zo is de cirkel rond. Deze vicieuze cirkel zal zich blijven herhalen zolang jij daar zelf niet uitstapt..

Hoe kan je eetbuien tegengaan?

Als je eetbuien wilt overwinnen, is het belangrijk om deze cirkel te doorbreken en dat doe je door je in gedrag niet meer bezig te houden met afvallen. Je kunt nog steeds de wens hebben om af te vallen, maar je hoeft er niet naar te handelen. Ik zal een paar concrete voorbeelden noemen.

Bij afvallen ligt de focus op je gewicht, en daarom zal je regelmatig op de weegschaal staan. Als je besluit om niet meer de focus te leggen op afvallen, dan is het een logische stap om de weegschaal op te bergen en jezelf niet (meer) te wegen. Een ander voorbeeld die niet gericht is op afvallen is leren luisteren naar je fysieke signalen van honger en verzadiging in plaats van eten wat een dieetboek je voorschrijft. Je verlegt hiermee de aandacht op het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten en op deze manier zullen jouw eetbuien afnemen. 

Als je weet hoe je jouw eetbuien kunt voorkomen en weer grip hebt op je eetgedrag, ga je over het algemeen beter voor jezelf zorgen. Meestal ontstaat er dan een evenwichtiger en gezonder voedingspatroon. Er is een reële kans dat invloed heeft op je gewicht, maar als het zo is, dan is echt een bonus. Wanneer afvallen een doel wordt, zullen je eetbuien ook weer heel snel terug komen en zit je weer gevangen in de vicieuze cirkel.

Ik werk gewichtsneutraal, dat betekent dat ik me niet focus op jouw gewicht en ook niet op afvallen. We werken als team samen en onderzoeken waar jouw eetbuien vandaan komen en daar werk je aan. In de basis gaat het over het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten en jezelf. Wil je daar meer over weten, neem dan gerust een kijkje op mijn site of neem contact met mij op via de button hieronder.

Lieve groet,  Anna